GEMEENTEBLADGedoogbeschikking noodopvang asielzoekers Bergseweg 109 Voerendaal

Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleid in Voerendaal

Geplaatst op Lokaalnieuwsvoerendaal.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen voerendaal
  2. GEMEENTEBLADGedoogbeschikking noodopvang asielzoekers Bergseweg 109 Voerendaal

Bestuur | Organisatie en beleid Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente

Aanleiding Er is in Nederland een landelijk tekort aan opvanglocaties voor vluchtelingen en/of asielzoekers. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (hierna: COA) kan de grote toestroom van vluchtelingen en/of asielzoekers niet aan en wordt momenteel geconfronteerd met de gevolgen van een groot tekort aan opvanglocaties. Er is op dit moment sprake van een crisissituatie in Nederland. De Rijksoverheid (staatssecretaris) heeft de veiligheidsregio’s de opdracht gegeven om met spoed geschikte opvanglocaties beschikbaar te stellen. In navolging daarvan heeft de Veiligheidsregio Zuid-Limburg o.a. de gemeente Voerendaal verzocht om verantwoordelijkheid te nemen om vluchtelingen/asielzoekers tijdelijk te voorzien van opvang.Op humanitaire gronden en vanuit maatschappelijk oogpunt is de gemeente Voerendaal bereid om een bijdrage te leveren aan het managen van de crisis door tijdelijke (crisis)noodopvang van vluchtelingen en/of asielzoekers te organiseren. De locatie aan de Bergseweg 109 te Ubachsberg, die bekend staat als “de oude nertsenfokkerij”, kadastraal bekend als gemeente Voerendaal VRD00, sectie P, nummer 149, is geschikt bevonden om op korte termijn tijdelijke huisvesting voor vluchtelingen en asielzoekers te realiseren.Figuur 1: Uitsnede locatie (rood omlijnd) op basis van luchtfoto en kadastrale ondergrondEr zal uitdrukkelijk geen sprake zijn van permanente opvang van vluchtelingen en/of asielzoekers op voornoemde locatie, maar slechts van een tijdelijk verblijf. Voor de duur van hoogstens 18 maanden zullen maximaal 250 vluchtelingen en/of asielzoekers in de crisisnoodopvang verblijven, in afwachting van doorstroming naar een andere (permanente) opvanglocatie. Om op de voorziene locatie een noodopvang te realiseren is een omgevingsvergunning noodzakelijk, waarvoor een langdurige procedure dient te worden doorlopen. Gezien de crisissituatie waarin Nederland zich momenteel bevindt is de noodopvang echter acuut en per direct nodig. Derhalve heeft het college van burgemeester en wethouders van gemeente Voerendaal (hierna: college) besloten om een gedoogbeschikking te nemen, zodat de noodopvang op korte termijn gerealiseerd kan worden.Juridisch kaderOp grond van artikel 2.4, lid 1 jo. artikel 5.2, lid 1, onder a van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (verder: Wabo) jo. artikel 125, lid 2 van de Gemeentewet is het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag ten aanzien van handhaving van planologische regels alsmede hetgeen opgenomen is in de Wabo. Derhalve is het college bevoegd om in bijzondere gevallen bepaalde overtredingen voor een bepaalde termijn en onder bepaalde voorwaarden te gedogen.Planologisch kader Ter plaatse van de Bergseweg 109 geldt het bestemmingsplan ‘Buitengebied ’, vastgesteld op 13 november 2014. Specifiek gelden op de locatie deels de enkelbestemmingen ‘Agrarisch – Agrarisch bedrijf’ en ‘Agrarisch’, dubbelbestemming ‘Waarde – Archeologie’ en gebiedsaanduiding ‘milieuzone - bodembeschermingsgebied’. Tenslotte geldt ter plaatse deels de functieaanduiding ‘intensieve veehouderij’ en de maatvoering ‘maximum aantal wooneenheden: 1’. Op basis van de regels van het vigerende bestemmingsplan is het op deze locatie niet toegestaan om de gronden en eventueel op deze locatie aanwezige gebouwen, te gebruiken voor de opvang van vluchtelingen en/of asielzoekers. Om deze activiteiten te kunnen realiseren, is in beginsel een omgevingsvergunning voor de activiteit strijdig gebruik in de zin van artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder c van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (verder: Wabo) vereist. Voor het bouwen van de tijdelijke bouwwerken is tevens een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen vereist in de zin van artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo. Procedureel moet in dit verband vermeld worden dat het vigerende bestemmingsplan ‘Buitengebied 2013’ geen afwijkingsmogelijkheden kent voor het voorgenomen gebruik en het bouwen van tijdelijke bouwwerken, zodat voor het verlenen van een omgevingsvergunning een zogenoemde buitenplanse afwijkingsprocedure zal moeten worden gevolgd. Gelet op de urgentie en ernst van de opvangproblematiek kan deze procedure niet worden afgewacht.Beginselplicht tot handhaving Op grond van vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspaak van de Raad van State dient het bevoegd gezag, gelet op het algemeen belang dat gediend is met handhaving, bij overtreding van een wettelijk voorschrift in beginsel handhavend op te treden. Slechts onder bijzondere omstandigheden mag het college van handhavend optreden afzien. Gedogen betekent dat een bestuursorgaan kan en mag handhaven tegen een overtreding, maar bewust ervoor kiest om dit niet te doen. Ingevolge vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is gedogen aanvaardbaar indien:•het gedogen beperkt is in omvang en/of tijd;•het gedogen expliciet bij besluit gebeurt; •sprake is van een zorgvuldige en kenbare belangenafweging; •duidelijke voorwaarden aan het gedogen worden gesteld;•regelmatig wordt beoordeeld of de situatie zodanig is dat gedogen nog gerechtvaardigd is en of aan de voorwaarden die aan het gedogen zijn gesteld wordt voldaan. Voorts dient het gedogen beperkt te blijven tot drie uitzonderingssituaties, te weten overmachtssituaties, overgangssituaties en situaties waarin handhavend optreden onevenredig is in verhouding tot de daarmee te dienen belangen.HandhavingsbeleidIn het Uniform uitvoerings- en handhavingsbeleid van Zuid-Limburg alsmede in het landelijke beleidskader is opgenomen dat gemeenten in uitzonderlijke situaties bepaalde overtredingen kunnen gedogen. Omwille van de belangen die worden gediend met handhaving, is het uitgangspunt dat terughoudend gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid tot het gedogen van overtredingen. In bepaalde gevallen kan gedogen van een overtreding van wet- of regelgeving gerechtvaardigd zijn. Hierbij dient volgens het handhavingsbeleid aangesloten te worden bij de huidige (constante) jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State. Onderhavig besluit is in lijn met hetgeen hierover is opgenomen in zowel het Uniform uitvoerings- en handhavingsbeleid van Zuid-Limburg als het landelijke beleidskader. Gemeente Voerendaal heeft in haar beleid niets opgenomen over gedoogsituaties. Belangenafweging Het COA is druk bezig met het zoeken naar nieuwe permanente opvanglocaties. Dergelijke trajecten zijn tijdrovend waarbij procedures nauwgezet doorlopen dienen te worden. In de huidige situatie is echter acuut behoefte aan (tijdelijke) opvangplaatsen. Derhalve heeft het COA - in navolging van een oproep van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid - een beroep op alle gemeenten in Nederland gedaan om gedurende een bepaalde tijd aan een aantal vluchtelingen c.q. asielzoekers opvang te bieden.Op humanitaire gronden en vanuit maatschappelijk oogpunt is de gemeente Voerendaal bereid een substantiële bijdrage te leveren aan de crisis door tijdelijk noodopvang voor vluchtelingen en asielzoekers te realiseren. Het college is van mening dat sprake is van een zwaarwegend humanitair belang dat noopt tot deze tijdelijke gedoogsituatie. Dat belang weegt in dit geval zwaarder dan het belang van handhaving van de toepasselijke regels van het ter plaatse geldende bestemmingsplan. Het woon- en leefklimaat van de inwoners van Voerendaal en in het bijzonder Ubachsberg dient hierbij niet uit het oog verloren te worden. De belangen van de inwoners worden gewaarborgd door maatregelen te nemen zodat overlast en onveilige situaties zoveel mogelijk voorkomen worden. Dergelijke zaken – bijvoorbeeld beveiliging op de locatie, de samenstelling en aard van de vluchtelingen, maximum aantal, onderwijs en dagbesteding - worden contractueel met het COA vastgelegd. Alle betrokken belangen tegen elkaar afwegend, is het college van mening dat het algemeen belang en de acute noodzaak aan opvanglocaties prevaleren boven de andere belangen. Hierbij speelt een grote rol dat het een tijdelijke opvanglocatie betreft. Besluit Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Voerendaal heeft tijdens zijn collegevergadering op 27 oktober 2023 besloten om onder de volgende voorwaarden een gedoogbeschikking af te geven ten behoeve van het perceel aan Bergseweg 109 te Voerendaal (Ubachsberg), dat bekend staat als “de oude nertsenfokkerij”, kadastraal bekend als gemeente Voerendaal VRD00, sectie P, nummer 149, De gedoogbeschikking ziet enkel toe op het gebruik van het terrein en de bijbehorende gebouwen voor de opvang van vluchtelingen en/of asielzoekers in de vorm van een noodopvang in strijd met de hiervoor omschreven wet- en regelgeving en meer in het bijzonder op (in ieder geval):•De strijdigheid met artikel 2.1. lid 1 onder a, van de Wabo: het bouwen van één of meerdere bouwwerken, noodzakelijk voor het gebruik als opvang van vluchtelingen en/of asielzoekers in de vorm van een noodopvang, zonder de daartoe vereiste omgevingsvergunning; •De strijdigheid met artikel 2.1. lid 1 onder c, van de Wabo: het gebruiken van de gronden en bouwwerken in strijd met het ter plaatse vigerende bestemmingsplan zonder de daartoe vereiste omgevingsvergunning.Gedoogvoorwaarden•De gedoogbeschikking geldt voor een periode van 18 maanden en tijdens de periode noodzakelijk voor op- en afbouw van de voorzieningen. De periode van 18 maanden begint te lopen bij daadwerkelijke ingebruikname.•Deze gedoogbeschikking wordt afgegeven voor het gebruik van de gebouwen en het omliggende terrein op bovengenoemd perceel met in ieder geval een maximum van opvang voor 250 asielzoekers en/of vluchtelingen gelijktijdig. •De in deze ontwikkeling betrokken gebouwen dienen ten tijde van ingebruikname te voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit 2012 op het gebied van gezondheid, constructieve veiligheid, brandveiligheid en overige veiligheidsaspecten, tenzij expliciet anders overeengekomen middels schriftelijke afspraken met (toezichthouders van) gemeente Voerendaal.•Bij constatering van niet naleven van onderhavige voorwaarden zal handhavend worden opgetreden.•Deze gedoogbeschikking vervalt in ieder geval indien het COA zelf geen gebruik meer maakt, dan wel kan maken, van de gebouwen en het omliggende terrein.•Het college behoudt zich alle rechten voor om de voorliggende gedoogbeslissing op enig moment, indien de omstandigheden naar zijn oordeel hierom vragen, in te trekken.•Bij het vervallen van de gedoogbeschikking dient het strijdige gebruik van de gebouwen en het omliggende terrein per direct gestaakt te worden. •Alle risico’s, van welke aard en in welke omvang dan ook, van het gebruik van gronden en opstallen liggen bij de gebruiker, in dit geval het COA.•Na het passeren van de periode van 18 maanden, of zoveel eerder als het gebruik is gestaakt, dient het terrein door de gebruiker (het COA) op korte termijn ontmanteld te worden. Indien dit wordt nagelaten zal gemeente Voerendaal tot ontmanteling overgaan op kosten van gebruiker.•Het college kan later alsnog aanvullende voorwaarden stellen aan het gedogen.•Het gedoogbesluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.Bekendmaking en inwerkingtreding gedoogbesluit Op basis van artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) treedt een besluit niet in werking voordat het bekend is gemaakt. Vervolgens bepaalt artikel 3:41, lid 1, Awb dat de bekendmaking van besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door toezending of uitreiking aan hen, onder wie begrepen de aanvrager.Een gedoogbeslissing is volgens vaste jurisprudentie van de Afdeling geen besluit in de zin van artikel 1:3, lid 1 van de Awb. Aangezien een gedoogbeslissing geen besluit is in de zin van de Awb, is bekendmaking geen voorwaarde voor inwerkingtreding. In het kader van rechtszekerheid en andere algemene beginselen van behoorlijk bestuur, wordt naar analogie aangesloten bij de voornoemde regeling omtrent de inwerkingtreding van besluiten zoals bedoeld in de Awb en andere relevante wetgeving. Derhalve wordt deze beslissing wel bekendgemaakt. De bekendmaking van het gedoogbesluit zal, overeenkomstig artikel 3:42 van de Awb en de artikelen 5 en 6 van de Bekendmakingswet, gebeuren door plaatsing van het gedoogbesluit in het elektronisch gemeenteblad van gemeente Voerendaal op www.officielebekendmakingen.nl. Het gedoogbesluit zal de dag na bekendmaking in werking treden.Rechtsmiddelen Een gedoogbeschikking is geen besluit in de zin van artikel 1:3, lid 1 van de Awb. Volgens vaste rechtspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State kunnen tegen een gedoogbeschikking geen rechtsmiddelen, zoals bezwaar en beroep, worden aangewend.Voor vragen en informatie kan contact worden opgenomen met het algemene telefoonnummer van de gemeente Voerendaal, 045 - 575 33 99 en via het emailadres info@voerendaal.nl. Informatieverstrekking vindt daarnaast doorlopend plaats via de website van de gemeente.

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsvoerendaal.nl Redactie

Lokaalnieuwsvoerendaal.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Voerendaal. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.